Motorhuv och delar av hjulupphängningen är av aluminium och bakluckan av plast. Tjockt zinklager och bra skärmkantskonstruktion är plus i kanten. Dessvärre finns ingen invändig behandling i dörrar eller i balkar under bilen.
Dörrarna är tätade enbart i nederkant och bara de mest utsatta skarvarna i underredet har tätning. Ingen behandling under de plastskivor som täcker delar av underredet, redan efter 100 mil låg blött grus mot underredet. Innerskärmar av filt suger åt sig fukt.
Mellan plast- och plåtmaterial i bakluckan finns en ”skumgummitätning” som formligen suger åt sig fukt – det droppade friskt när testbilens baklucka öppnades.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 508 2,2 HDI GTBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.