Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
För länge sedan hade Peugeot, precis som många andra, ryktet att vara ett riktigt rostmärke. Med modell 405 åtgärdades dock problemen kraftfullt och sedan dess har Peugeots bilar tillhört de som rostar minst.
Tyvärr har rostskyddet försämrats med de senaste modellerna. Peugeot förlitar sig helt på ett kraftigt galvlager och bryr sig inte om att komplettera med extra skydd. Inuti underredets balkar är det alldeles torrt och inte heller dörrar och baklucka har fått något skyddande vaxlager. De är dessutom ovanligt dåligt tätade med lim bara i nederkanten. Motorhuven är av aluminium och behöver inte behandlas.
Underredet täcks till stor del av plastsköldar som ska förbättra aerodynamiken. Under dessa är det bara lackad plåt, inget slitskydd. Stänkskydd saknas och sprutet från hjulen kommer med tiden att blästra bort lacken från plåten. Skarvarna undertill är dock ordentligt tätade på de mest utsatta ställena, men saknar tätning totalt på andra håll.
Bilen är emellertid modernt konstruerad, med relativt få rostfällor. Om den dessutom vore ordentligt behandlad, hade den tveklöst fått högsta betyg av Vi Bilägares rostexpert. Som det nu ser ut, blir betyget bara en trea.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
För länge sedan hade Peugeot, precis som många andra, ryktet att vara ett riktigt rostmärke. Med modell 405 åtgärdades dock problemen kraftfullt och sedan dess har Peugeots bilar tillhört de som rostar minst.
Tyvärr har rostskyddet försämrats med de senaste modellerna. Peugeot förlitar sig helt på ett kraftigt galvlager och bryr sig inte om att komplettera med extra skydd. Inuti underredets balkar är det alldeles torrt och inte heller dörrar och baklucka har fått något skyddande vaxlager. De är dessutom ovanligt dåligt tätade med lim bara i nederkanten. Motorhuven är av aluminium och behöver inte behandlas.
Underredet täcks till stor del av plastsköldar som ska förbättra aerodynamiken. Under dessa är det bara lackad plåt, inget slitskydd. Stänkskydd saknas och sprutet från hjulen kommer med tiden att blästra bort lacken från plåten. Skarvarna undertill är dock ordentligt tätade på de mest utsatta ställena, men saknar tätning totalt på andra håll.
Bilen är emellertid modernt konstruerad, med relativt få rostfällor. Om den dessutom vore ordentligt behandlad, hade den tveklöst fått högsta betyg av Vi Bilägares rostexpert. Som det nu ser ut, blir betyget bara en trea.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.