Motorhuv (bilden till höger) och framskärmar tillverkade av aluminium, baklucka, reservhjulsbalja, bränsletank och vissa bakre delar av underredet av kompositplast. Innerskärmar av plast fram och bak, avgassystem av stålplåt, ej rostfritt. Skärmkanterna bak är av bra, ej smutssamlande konstruktion, medan tätningarna i dörrarna är något korta och inte täcker ”hela vägen”.
Bra ljudisoleringsmaterial i vindrutestolparna. Inga stänklappar fram, viss blästringsrisk vid bakdörrarnas nederkanter. Väl tätade skarvar undertill, men vaxbehandling saknas i dörrar och i alla hålrum/balkar under bilen. Totalt sett ett klart lyft jämfört med tidigare 308.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 308 5D 1,6 ActiveBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är ju enkelt köpa till stänklappar runt om, om man vet med sig att man kommer köra mycket på grusvägar.
Kul att se att fransmännen lyft sig när det gäller rostskydd.
Såg en DS4;a eller om det var DS5;a idag på stan och OM dom har samma rostskydd och nu satsar på lyxvagnar med bra kvalitet så kan jag lätt tänka mig en sådan. ROligt med bilar som sticker ut lite, känns som det börjar bli bristvara. Sen är det alltid trevligt om bilarna som sticker ut for vara rostfria ;-)
Rostskydd mkt viktigt. Kommer ar behandla min nya 308 SW innan vintern.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.