Motorhuven är i aluminium och framskärmarna i plast. Det är två vettiga rostskyddsåtgärder på nya Peugeot 3008. Bilen har också bra skärmkanter bak och underredets mest utsatta skarvar är ordentligt tätade.
Innerskärmar i plast finns i alla hjulhus och 3008 är dessutom modernt byggd utan onödiga skarvar i kaross och bottenplatta. Men betyget dras ned av den totala avsaknaden av invändig behandling.
Varken dörrar, baklucka eller balkarna under bilen har något rostskyddsmedel på insidan. Även tätningarna i motorhuv, baklucka och dörrar har brister och dessutom saknas stänklappar.
– Det blir bara en trea i betyg för 3008, trots plastskärmar och aluminiumhuv. Om bilen varit invändigt behandlad och haft bättre tätningar skulle det blivit en fyra, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Peugeot 3008 1.6 TurboBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.