Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 3008 1.6 Turbo (2009)
Rost

Rosttest: Peugeot 3008 1.6 Turbo (2009)

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Motorhuven är i aluminium och framskärmarna i plast. Det är två vettiga rostskyddsåtgärder på nya Peugeot 3008. Bilen har också bra skärmkanter bak och underredets mest utsatta skarvar är ordentligt tätade.

Innerskärmar i plast finns i alla hjulhus och 3008 är dessutom modernt byggd utan onödiga skarvar i kaross och bottenplatta. Men betyget dras ned av den totala avsaknaden av invändig behandling.

Varken dörrar, baklucka eller balkarna under bilen har något rostskyddsmedel på insidan. Även tätningarna i motorhuv, baklucka och dörrar har brister och dessutom saknas stänklappar.

– Det blir bara en trea i betyg för 3008, trots plastskärmar och aluminiumhuv. Om bilen varit invändigt behandlad och haft bättre tätningar skulle det blivit en fyra, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1.6 Turbo
Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.