Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Peugeot 207 når inte upp till godkänt resultat för sitt rostskydd. Bilen saknar invändig behandling såväl i balkarna under bilen som i dörrar, huv och baklucka. Huven och bakluckan är dessutom bristfälligt limmade. Underredets bakre del har flera otätade skarvar. Sparklådskonstruktionen är av gammaldags konstruktion med skarvarna rakt nedåt och även här är tätningen dålig i bakkant.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Peugeot 207 når inte upp till godkänt resultat för sitt rostskydd. Bilen saknar invändig behandling såväl i balkarna under bilen som i dörrar, huv och baklucka. Huven och bakluckan är dessutom bristfälligt limmade. Underredets bakre del har flera otätade skarvar. Sparklådskonstruktionen är av gammaldags konstruktion med skarvarna rakt nedåt och även här är tätningen dålig i bakkant.
Peugeot har också snålat med ytlacken på flera ställen, bland annat i motorrummet och i dörrarnas underkant. Plus i protokollet blir det för skärmkanterna bak, bränsletanken i plast och slitskyddet under bilen (framför bakaxeln). Bra är även de vältäckande plastinnerskärmarna i hjulhusen både fram och bak.
Peugeot brukar dessutom ha en vettig galvning. Det gör att bilarna klarar sig hyfsat under de första tre-fyra åren, trots att ingen invändig behandling finns. Men sedan kommer rosten.
- Exakt hur galvningen ser ut på 207:an har vi dock inte lyckats få något besked om av Peugeot, säger Vi bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.