Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Redan gamla Peugeot 205 var bättre än genomsnittet i rosthänseende och nya 206 har förbättrats ytterligare. 77 procent av karossen är galvaniserad med ett lager som är mellan tio och 20 tusendels millimeter tjockt. Skyddet kompletteras med vax i balkar och PVC på områden som kan utsättas för stenskott.
Sidorna är helpressade utan skarvar, innerskärmarna fram är rejäla, men i hjulhusen bak finns bara halva innerskärmar. Dörrarna har stora dräneringshål, vilket är bra. Däremot tycks de sakna extra vaxbehandling. Vaxlagret i balkar är ganska snålt och på testbilen låg det blött grus inne i en balk.
Rostskyddsgaranti: 6 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.