För att vara en modern bil är Peugeot 1007 klent rostskyddad. Det finns i stort sett ingen extra behandling utöver galvanisering och lack. Tillverkaren anser dock att det räcker och lovar tolv års garanti mot genomrostning.
Karossen är galvaniserad till 95 procent på båda sidor och lackmetoden är utvecklad för att vara stark och hållbar, hävdar Peugeot. Konstruktionen uppvisar en mängd svagheter. Värst ser det ut i dörröppningarna. Tröskellådorna består av halvdant ihopfogade plåtar ovanpå varandra utan tätning i skarvarna.
I bakre hjulhusen sitter innerskärmar av filt som suger åt sig fukt och som dessutom glappar. Innanför filten är bilplåten bara grundlackad och i bakskärmen finns en oskyddad skarv.
Framtill saknas vanliga hjulhus och skärmarna skyddas bara av plastinnerskärmar. Underredet har fått ett tunt slitlager av PVC där grussprutet är som värst. I övrigt består rostskyddet bara av grundlack. Någon behandling inuti balkarna står inte att upptäcka. Vissa skarvar är tätade, men det finns också gott om otätade. Dörrarna har en sträng lim bara i nederkant. Lika snålt är det vid huv och baklucka.
Vi Bilägares expert bedömer, att 1007 kan vara rostig redan efter ett par vintrar och ger bilen det sämsta betyget, ett. Svenska generalagenten lovar att hålla uppsikt över rostutvecklingen och åtgärda bilarna om det visar sig finnas behov.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.