Nästa artikel
Rosttest: Peugeot 1007 (2005)
Rost

Rosttest: Peugeot 1007 (2005)

Publicerad 23 september 2005 (uppdaterad 28 november 2016)

För att vara en modern bil är Peugeot 1007 klent rostskyddad. Det finns i stort sett ingen extra behandling utöver galvanisering och lack. Tillverkaren anser dock att det räcker och lovar tolv års garanti mot genomrostning.

Karossen är galvaniserad till 95 procent på båda sidor och lackmetoden är utvecklad för att vara stark och hållbar, hävdar Peugeot. Konstruktionen uppvisar en mängd svagheter. Värst ser det ut i dörröppningarna. Tröskellådorna består av halvdant ihopfogade plåtar ovanpå varandra utan tätning i skarvarna.

I bakre hjulhusen sitter innerskärmar av filt som suger åt sig fukt och som dessutom glappar. Innanför filten är bilplåten bara grundlackad och i bakskärmen finns en oskyddad skarv.

Framtill saknas vanliga hjulhus och skärmarna skyddas bara av plastinnerskärmar. Underredet har fått ett tunt slitlager av PVC där grussprutet är som värst. I övrigt består rostskyddet bara av grundlack. Någon behandling inuti balkarna står inte att upptäcka. Vissa skarvar är tätade, men det finns också gott om otätade. Dörrarna har en sträng lim bara i nederkant. Lika snålt är det vid huv och baklucka.

Vi Bilägares expert bedömer, att 1007 kan vara rostig redan efter ett par vintrar och ger bilen det sämsta betyget, ett. Svenska generalagenten lovar att hålla uppsikt över rostutvecklingen och åtgärda bilarna om det visar sig finnas behov.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.