Nästa artikel
Rosttest: Opel Zafira (2016)
Rost

Rosttest: Opel Zafira (2016)

Publicerad 3 februari 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Ovanligt stora dräneringshål är en fördel. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Motorhuven är av aluminium men bakluckan av plåt, liksom resten av bilen. Tyvärr utan behandling i huv och baklucka, men tätningarna är välgjorda. Dörrarna har däremot god invändig behandling samt ovanligt stora dräneringshål, vilket är en fördel.

Slitskyddet under bilen är sparsamt, men skarvarna är formade så att de ventileras och behöver inte tätas som vanliga fogar. Balksystemet är noga behandlat invändigt. Både bak och fram sitter innerskärmar av både filt och plast som inte binder så mycket fukt. Även skärmkanterna är utformade för att inte samla smuts.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-02-05 19:17
saabnisse

"Ovanligt stora dräneringshål"! Ja, historiskt sett har ju Opel ofta haft ovanligt stora dräneringshål även om de tidigare kommit oönskat.
Förhoppningsvis är de numera en del av konstruktionen.

#2 • Uppdaterat: 2017-02-05 20:30
McTar

Hade precis samma kommentar i Fredags, men ViB hade uppdatering av sidan i 3minuter (världens längsta 3minuter), så den gick helt enkelt inte att posta på två dygn. Det blir tummen upp till Saabnisse istället!

#3 • Uppdaterat: 2017-02-05 20:46
Audi A5 SB

Ni två var inte ensamma om detta skämt, men jag avstod. Tills nu;-)

#4 • Uppdaterat: 2017-02-06 17:09
N-iklas

Åja glöm inte de stora dräneringshålen i Saab, de var inte mer önskade där...
Men det är kanske inte fullt så lustigt att skämta om Saab...

#5 • Uppdaterat: 2017-02-06 19:10
saabnisse

N-iklas, det var kanske för att de inte var lika ökända!

#6 • Uppdaterat: 2020-04-22 04:53
N-iklas

Nej okunskap om verkligheten har ju alltid betydelse för vad folk tycker och tänker.
En del kan ju utnyttja det för att blunda för det de inte vill se och berätta historier om det de tycker är mer kul att berätta om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.