Slitskyddet under bilen är sparsamt, men skarvarna är formade så att de ventileras och behöver inte tätas som vanliga fogar. Balksystemet är noga behandlat invändigt. Både bak och fram sitter innerskärmar av både filt och plast som inte binder så mycket fukt. Även skärmkanterna är utformade för att inte samla smuts.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Ovanligt stora dräneringshål"! Ja, historiskt sett har ju Opel ofta haft ovanligt stora dräneringshål även om de tidigare kommit oönskat.
Förhoppningsvis är de numera en del av konstruktionen.
Hade precis samma kommentar i Fredags, men ViB hade uppdatering av sidan i 3minuter (världens längsta 3minuter), så den gick helt enkelt inte att posta på två dygn. Det blir tummen upp till Saabnisse istället!
Ni två var inte ensamma om detta skämt, men jag avstod. Tills nu;-)
Åja glöm inte de stora dräneringshålen i Saab, de var inte mer önskade där...
Men det är kanske inte fullt så lustigt att skämta om Saab...
N-iklas, det var kanske för att de inte var lika ökända!
Nej okunskap om verkligheten har ju alltid betydelse för vad folk tycker och tänker.
En del kan ju utnyttja det för att blunda för det de inte vill se och berätta historier om det de tycker är mer kul att berätta om.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.