Nästa artikel
Rosttest: Opel Zafira 1,8 Ecotec (2010)
Rost

Rosttest: Opel Zafira 1,8 Ecotec (2010)

Publicerad 1 juni 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Båda bilarna har tolv års rostskyddsgaranti men Opel Zafira har störst chans att hålla sig fräsch under många år. Hela karossen är visserligen av plåt och det saknas invändig skyddsbehandling i huv och baklucka men resten av bilens hålrum är desto bättre preparerade med vax.

Dörrarna är mycket väl tätade och har dessutom stora dräneringshål där kondensvatten kan rinna ut. Plåtskarvarna under bilen har försetts med tjocka tätningsskikt och en del skarvar är vågformade, vilket ger en bra genomluftning.

Opel har dock snålat in på stänkskydd och innerskärmarna bak är i ynkligaste laget, men Zafiras konstruktion och välgjorda behandling har genom åren visat sig hålla rosten borta. Opel belönas med rostskyddsbetyget fyra.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Zafira 1,8 Ecotec Peugeot 5008 1,6 Turbo
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.