Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
De senaste Opelmodellerna har utmärkt sig för bra rostskydd och Signum är inget undantag. Det är lätt att se med fiberoptiken som Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström använder för att kontrollera behandlingen i bilarnas hålrum. I alla balkar dryper det av vax.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
De senaste Opelmodellerna har utmärkt sig för bra rostskydd och Signum är inget undantag. Det är lätt att se med fiberoptiken som Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström använder för att kontrollera behandlingen i bilarnas hålrum. I alla balkar dryper det av vax.
En del detaljer, som motorhuv och hjulupphägningar, är gjorda av aluminium och garanterat rostfria. Bakluckan är visserligen av plåt och saknar extra skyddande behandling, men den är noggrant limmad och bör stå emot fukt i alla fall. Bränsletank och bränslerör är av plast.
Det sitter innerskärmar bara fram, men bak behövs det strängt taget inte. Ytorna inuti skärmarna är släta och någon smuts och fukt kan knappast få fäste. Signum är rostskyddad redan på ritbordet.
Bilen får dock minus för att den saknar stänklappar fram. Grussprutet från drivhjulen riskerar att blästra bort rostskyddet undertill. Sparklådornas skarvar kunde vara mer rostsäkert utformade, vilket också sänker Signum från toppbetyget fem till en stark fyra.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.