Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddet på Opel Meriva börjar väldigt bra framifrån. Inuti huven är det noggrant behandlat med vax och alla skarvar är ordentligt limmade.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddet på Opel Meriva börjar väldigt bra framifrån. Inuti huven är det noggrant behandlat med vax och alla skarvar är ordentligt limmade.
Vid både fram- och bakhjul sitter väl inpassade innerskärmar. Ur dörrarna rinner överskottsvax ut genom dräneringshålen. Även underredet är rikligt behandlat med slitskydd av PVC och vax inuti alla hålrum. Men i karossens bakre delar blir rostskyddet riktigt dåligt. Bakom bränsletanken (som är av plast) har rostskyddet upphört. Där finns inget slitskydd och gott om otätade skarvar som bara skyddas av grundlack. Bakluckan har heller inget kompletterande rostskydd.
- Om Opel fortsatt rostbehandla karossen hela vägen hade bilen varit mycket bra skyddad, säger Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström.
Nu ger han Opel Meriva bara medelbetyget tre. Bilen får även minus för att den saknar stänklappar vid framhjulen, vilket får till följd att hjulsprutet med tiden blästrar bort slitskydd och lack från sparklådorna.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.