Bra konstruktion och extra skydd på rätt ställen gör Opel Meriva motståndskraftig mot rost, trots att hela bilen är tillverkad av plåt. Många skarvar under bilen är smart vågformade vilket tillåter luft att cirkulera. Baklucka och motorhuv har fogar som noga tätats. I dörrarna finns skyddande vax. Sparklådornas kanter har flyttats in en bit under bilen där sprutet från hjulen inte träffar så hårt. Bakskärmskanterna är vikta på ett sätt som inte samlar smuts.
Opel verkar på många sätt bekämpa rosten, men har gjort några obegripligt klantiga missar. Slitskyddet under bilen tar abrupt slut vid bränsletanken. Vid bakdörrarna finns en karosskant som kommer att blästras av hjulsprutet, för några stänklappar har Opel inte kostat på. På karossen har det klistrats en plastbit som ser ut att skydda, men som snarare kommer att hålla plåten fuktig.
– Det första en Merivaägare bör göra är att montera stänklappar, råder Vi Bilägares rostexpert.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel Meriva 1,4 Turbo EnjoyBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.