Nästa artikel
Rosttest: Opel Insignia Country Tourer (2018)
Rost

Rosttest: Opel Insignia Country Tourer (2018)

Publicerad 22 februari 2018 (uppdaterad 10 april 2018)
Opel Insignia Country Tourer.
Modern konstruktion utan smutssamlande täckskivor ger gott betyg. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Insignia är modernt konstruerad och i grunden välbyggd för att motstå rost. Karossen är av stålplåt, förutom motorhuven som är av aluminium. Tätningarna i huv, baklucka och dörrar är välgjorda och invändig behandling finns i dörrarna. Under bilen finns ett bra slitskydd och balkar samt hålrum är invändigt behandlade.

Smutssamlande täckskivor saknas, dessutom är i stort sett alla skarvar väl tätade, med undantag från dem i hjulhusen innanför innerskärmarna. Skärmkanterna bak är välkonstruerade, men täcks av fuktsugande filtinnerskärmar. Täckplasten vid skärm-/tröskelkanterna fram skyddar mot stensprut.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-22 10:51
Roger Skagerström1

Jag är lite småkär i halvkombin med 20". Satan vilken snygg bil det är! Som en 4-serie Gran Coupé, men snyggare, billigare och troligen bättre kvalitet :P

#2 • Uppdaterat: 2018-02-22 12:38
Dsign

Håller med Roger Skagerström. Metallic vit med OPC kjolpaket är det snyggaste som går att köpa för "vanliga" pengar.

#3 • Uppdaterat: 2018-02-23 13:04
Pi

Rostskyddet förefaller ju att vara av "premium-klass" för att relatera till andra trådar på forumet...:)

#4 • Uppdaterat: 2018-02-24 13:04
christer_1

Ja Opel har ju i alla fall struntat i dessa idiotiska plastsköldar som inbjuder till rost och dessutom döljer rosten. Men det är kanske det som är grejen med plastsköldarna hos bilmärken som använder dessa undertill på sina bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.