Nästa artikel
Rosttest: Opel Astra Sports Tourer (2017)
Rost

Rosttest: Opel Astra Sports Tourer (2017)

Publicerad 11 juli 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Opel Astra.
Opel har gjort flera vettiga rostskyddsval på Astra som kombi. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Hela karossen är av stålplåt, men väl konstruerad för att motstå rost. Dörrar, huv och baklucka har ordentliga tätningar. Dörrarna och huven är dessutom invändigt behandlade. Motorhuven är bra genomluftad och alla balkar under bilen har en välgjord invändig behandling.

Vettigt från rostskyddssynpunkt är också att Astras underrede helt saknar täckande plastsköldar och att de flesta skarvar är noggrant tätade. Slitskyddet är däremot inte på topp och det finns några otätade skarvar längst bak på bilen. Skärmkanterna bak är bra och dörrtrösklarnas undre skarvar är flyttade inåt, så att de inte hamnar mitt i hjulsprutet.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-07-11 20:07
saabnisse

Tänk att det krävdes ett nytt millenium för att få Opel att komma från autokompostering!
Nu hör de förmodligen till de bästa när det gäller rostskydd.

#2 • Uppdaterat: 2017-07-11 23:46
N-iklas

Det började hösten 1997 med Nya Astra och är en följd av kritik, ett exempel på att om något är fel bör man reagera, gör man det inte blir det ingen ändring - apropå som exempel på varför vissa populära bilmärken som har flera olika problem fortsätter att ha dessa problem och inte genomför någon ändring.

Fortsätter man att köpa och hylla trots problem ska du inte tro att det någonsin blir någon ändring.

#3 • Uppdaterat: 2017-07-12 09:39
Pi

brut 33 verkar bara ha ett enda intresse här i livet och det är att snacka skit om främst VW. Antagligen helt utan egen erfarenhet. Så trovärdigheten i hans "one liners" är inte över sig hög längre.

#4 • Uppdaterat: 2017-07-12 09:41
A.L

Pi: Det kallas att trolla. Det är bara att ignorera.

MVH AL

#5 • Uppdaterat: 2017-07-12 12:01
N-iklas

"För man kan ju inte säga att Opel direkt har utmärkt sig i något som helst avseende, inte ens genom tiderna."

Jovisst har man det, det är ju bara du och flertalet som är utan kunskap om den saken och tyvärr inte vet bättre.
Att den bristande kunskapen sedan är Opels fel som aldrig sagt ett ord, är ju en annan sak.

Såg just att Astra röstats fram till 13 nationella årets bil titlar utöver Europas, inklusive Sydafrika där den är årets bil 2017.

#6 • Uppdaterat: 2017-07-12 12:46
Gunnar 44

Det är bara det att Opel trots hög kvalitet, kanske bästa i förhållande till priset Men---. Generalagenten i Sverige, Opel Sverige, saknar vilja och handlarna är besvikna på generalagenten och konstaterar att de tjänar bättre på att sälja sämre bilar helt enkelt. Jag känner till fall där f.d. Saabägare aldrig skulle drömma om att köpa en Kia eller Daiwo, Inte ens Opel dög trots i stort sett samma säkra och kvalitativt jämförliga, samt det faktum att motoringenjörer med flera från Saab varit med i utvecklingen. Nu sitter de o åker i Daiwo!!
När man påpekar detta för generalagenten, så får man till svar att "Det är kört för Opel i Sverige" Har generalagenten gett upp? Hur länge dröjer det innan Opel är nedlagt i Sverige. Detta samtidigt som märket ökar sin marknadsandel i så gott som samtliga Eu länder. En sak är dock positiv med detta, nämligen priset på begagnade Opelbilar... Jag vill påstå att jag får en tusan så mycket bättre bil i en Opel 10 år gammal än en fabriksny Kia eller Daiwo, för att ta några exempel. Jag skulle inte vilja sitta i någon av dessa bilaar vid en älgkrock.

#7 • Uppdaterat: 2017-07-12 21:25
N-iklas

När det gäller älgkrockar är det äkta Opel som gäller, det ser tveksamt ut inför framtiden när PSA bilarna breder ut sig därför att bilar från latinska länder är ju inte vidare bra på den punkten eftersom den typen av olyckor aldrig inträffar i dessa länder och man har heller inte den tyska traditionen med välbyggda karosser, Crossland har mycket stark A-stolpe upp till taknivå, sedan ser den ut att sakna balkar helt och hållet - typisk fransk konstruktion där fokus ligger enbart på normala bilolyckor.

#8 • Uppdaterat: 2017-07-13 14:37
Styggavargen

Jag undrar så smått varför Opel säljer så dåligt i Sverige? Vad jag känner till finns inga älgar i Tyskland...så kopplingar mellan älg och krockskydd för Opels del verkar lite långsökt..

#9 • Uppdaterat: 2017-07-13 22:14
Dsign

Därför att det finns för många sådana som du zeke....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.