Nästa artikel
Rosttest: Opel Astra Sports Tourer (2016)
Rost

Rosttest: Opel Astra Sports Tourer (2016)

Publicerad 20 december 2016
Opel Astra Sports Tourer.
Vettigt att plastsköldar saknas, men slitskyddet skulle kunna vara bättre. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Hela karossen är av stålplåt, men väl konstruerad för att motstå rost. Dörrar, huv och baklucka har ordentliga tätningar. Dörrarna och huven är dessutom invändigt behandlade. Motorhuven är bra genomluftad och alla balkar under bilen har en välgjord invändig behandling.

Vettigt från rostskyddssynpunkt är också att Astras underrede helt saknar täckande plastsköldar och att de flesta skarvar är noggrant tätade. Slitskyddet är däremot inte på topp och dessutom finns några otätade skarvar längst bak på bilen. Skärmkanterna bak är bra och dörrtrösklarnas undre skarvar är flyttade inåt, så att de inte hamnar mitt i hjulsprutet.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.


Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-20 09:00
L. Mäkinen

Det låter som att man snart kan glömma gamla ramsor som "Alla bilar rostar, men Opel har Rekord", "Opel, alltid nyrostad" och "Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten".

#2 • Uppdaterat: 2016-12-20 12:32
N-iklas

Det är nog ingen risk att någon ska glömma någonting så länge den trogna skaran Opel hatande nostalgiker viger sitt liv åt att hålla de gamla svenska traditionerna vid liv.
Vissa tycks dessutom tigga om något obehagligt.

#3 • Uppdaterat: 2016-12-20 15:49
L. Mäkinen

N-iklas,
Ska jag tolka din sista mening som ett hot?
Jag hatar inga bilar, varken Opel eller andra, men så många andra kommentarer finns ju inte så jag antar att det är mig du menar.

#4 • Uppdaterat: 2016-12-20 17:12
Axa

N-klas
Det är snarare så att det lär väl visa sig om Opel håller traditionerna vid liv...
Vad gäller rostskyddet är nog Opel varken bättre eller sämre än någon annan.

#5 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Märkliga och seglivade myter! Opel har såvitt jag minns inte haft större rostproblem efter mitten av sextiotalet än övriga klasskonkurrenter. Dom senaste tjugo åren definitivt inte.
Även den märkliga kopplingen mellan märket och "gubbe med hatt" är fullständigt obegriplig.
Om någon har missat detta faktum, är Opel Sveriges framgångsrikaste tävlingsstall genom tiderna!

#6 • Uppdaterat: 2016-12-20 17:49
christer_1

Men om du kollar L.Mäkinen så är kommentar #2 o #3 raderade. Det var dom N-iklas syftade på.

#7 • Uppdaterat: 2016-12-20 17:51
GF

Jag har bestämt mig att köpa nästa bil med rostbetyg minst 4 eller upp till 5!
Applåder för Opel Astra fick rostbetyg 4 :-)

#8 • Uppdaterat: 2016-12-20 21:33
Styggavargen

Såg en Volvo 240 förra helgen, inte en rostfläck och den bilen var nog över 25 år gammal. En gammal farbror hade bilen och den verkade endast köras vid fint väder och hölls inomhus när den inte användes. Mycket handlar nog också om hur man sköter sin bil, det var mest det jag ville ha sagt. Jag litar inte fullt ut på dessa "rost tester", bilar som fått låga betyg har man sett vara i väldigt fint skick utan rost. Toyota som jag hade innan (2 st) hade låga betyg, men verkligheten gav en nästan omvänd bild av "rost läget". Historiskt har det dock förekommit problem med vissa märken och modeller där lacken inte varit bra med mycket problem med rost som följd, men det är väl inte så konstigt att det ena leder till det andra så att säga.

#9 • Uppdaterat: 2016-12-20 22:38
N-iklas

jo 2-3 var det nog.

Vissa skriver helt meningslösa saker vars enda syfte är att vara sliskiga spottloskor, elakheter, förolämpningar och mobbing utan någon fakta baserad relevant kritik, om man nu är så hett kritisk.

Om avsky är allt som finns och man har svårt att hitta något att angripa så är allt som återstår ett knippe fula ord och det är ingen ovanlig händelse.

Ett sådant agerande kan lätt utlösa obehagliga reaktioner.

#a • Uppdaterat: 2016-12-20 22:59
N-iklas

("12% tigger om något obehagligt Niklas."

Ha ha, jag måste bara meddela att detta med variationer på att "tigga om något obehagligt"..
Är groteskt lustigt, jag skrattar så jag får magknip här, underbart.
Någonting kan börja som allvarligt menat men i mitt fall har det väldigt lätt för att svänga om och bli ett kul skämt, skrattet är aldrig långt bort för mig och i grund och botten tar jag aldrig något helt och fullt på blodigt allvar.

Det skadar inte att ta vara på ett tillfälle att tala om, för allt för sällan vågar någon avslöja sitt inre och vem man i själva verket är, det leder till många spekulativa missförstånd.
Dock är det nog tyvärr så att allt för många inte har lika lätt för att se lustigheter i vissa saker.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.