Astra är i grunden bra konstruerad för att motstå rostangrepp. Motorhuven har exempelvis stora ventilationshål och även framskärmarnas infästning främjar genomluftning.
Tätningarna av plåtskarvarna i huv och baklucka är dock ganska slarvigt gjorda och någon invändig behandling finns inte.
Dörrarna är däremot både tätade och invändigt vaxbehandlade. Samma sak gäller balksystemet under bilen, där också slitskyddet är ovanligt kraftigt. Men bilen saknar stänklappar som standard och det drar ned betyget. Risken för blästring i sparklådans skarv och vid kanten på bakdörrarna är påtaglig.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTi SportBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.