Nästa artikel
Rosttest: Opel Astra (2015)
Rost

Rosttest: Opel Astra (2015)

Publicerad 25 januari 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Opel Astra.
Avsaknad av plastsköldar är vettigt ur rostskyddssynpunkt. Läs mer i Vi Bilägares rosttest av Opel Astra.
Hela karossen är av stålplåt, men bra konstruerad för att motstå rost. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar och dörrarna och huven är dessutom invändigt behandlade.
 
Motorhuven är bra genomluftad och alla balkar under bilen har en mycket bra invändig behandling.
 
Vettigt från rostskyddssynpunkt är också att Astras underrede helt saknar täckande plastsköldar och att de flesta skarvar är bra tätade. Slitskyddet är däremot inte helt på topp och dessutom finns några otätade skarvar längst bak på bilen.
 
Skärmkanterna bak är bra och dörrtröskelns undre skarv är flyttad inåt så att den inte hamnar mitt i hjulsprutet.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-25 12:17
Reverend Benny

Kul läsning att en tillverkare verkar ha tänkt till när det gäller rostskydd.
Var det inte den gamla Astran som hade problem med ett hjulsprut stänkte upp på bakskärmen och att den fick lackskador som följd och att korrigeringen var att sätta en bit genomskinlig plast för att skydda lacken?

#2 • Uppdaterat: 2016-01-25 15:49
crylen

Vet inte om astran har haft dom problemen, du kanske tänker Kia ceed som vi bilägare körde i teststallet ett år, I övrigt verkar opel ha jobbat inte bara med rostskyddet utan även kvalitet och trevligt bemötande hos återförsäljare mm. Bra produkter verkar vara rätt väg.

#3 • Uppdaterat: 2016-01-25 18:39
Diesel

Jo Benny det stämmer förra generationen Astra hade problem med hjulsprut. Hjulsprutet ledde till att lacken blästrades runt bakre hjulhus.

http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/aktas-for-grus-40324

#4 • Uppdaterat: 2016-01-26 10:11
Tvärnit

Opel har verkligen fått till det. Det blir betydligt lättare nu vid kommande bilköp.

#5 • Uppdaterat: 2016-01-26 11:02
crylen

Ja just ja, De är stänkskydd som gäller såklart.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.