Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Opel har konstruerat Astra för att klara en tolvårig rostskyddsgaranti. Karossen är till största delen galvaniserad och de flesta känsliga skarvar är mycket bra limmade. Så är exempelvis fallet i huv och baklucka samt i dörrarna. Skärmkanterna bak är också av en bra och motståndskraftig konstruktion.
Inuti dörrarna finns extra vaxbehandling och även balkarna under bilen har fått ett bra invändigt skydd. Bottenplattan är överdragen med ett kraftigt PVC-lager som täcker bra ända fram till plasttanken. Baktill finns en del otätade skarvar, men plåten är åtminstone behandlad inuti.
- Det invändiga skyddet lämnar inget övrigt att önska, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Om bilen varit utrustad med stänklappar och sparklådorna fogats ihop utan en skarv nedåt hade Opel Astra fått högsta rostskyddsbetyg. Nu stannar omdömet vid en fyra.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.