Nästa artikel
Rosttest: Opel Astra 1,6
Rost

Rosttest: Opel Astra 1,6

Publicerad 23 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Opel har konstruerat Astra för att klara en tolvårig rostskyddsgaranti. Karossen är till största delen galvaniserad och de flesta känsliga skarvar är mycket bra limmade. Så är exempelvis fallet i huv och baklucka samt i dörrarna. Skärmkanterna bak är också av en bra och motståndskraftig konstruktion.

Inuti dörrarna finns extra vaxbehandling och även balkarna under bilen har fått ett bra invändigt skydd. Bottenplattan är överdragen med ett kraftigt PVC-lager som täcker bra ända fram till plasttanken. Baktill finns en del otätade skarvar, men plåten är åtminstone behandlad inuti.

- Det invändiga skyddet lämnar inget övrigt att önska, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Om bilen varit utrustad med stänklappar och sparklådorna fogats ihop utan en skarv nedåt hade Opel Astra fått högsta rostskyddsbetyg. Nu stannar omdömet vid en fyra.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.