Opels rostskydd har med åren blivit pålitligt. Astra har dock en del detaljer som drar ned betyget från högsta nivån. Bilen saknar till exempel stänklappar bakom framhjulen och sprutet träffar sparklådans nedåtriktade skarv.
Positivt är att Opel sprutar hålrummen i dörrar, balkar och tröskellådor med vax. Underredet är behandlat med slitskydd, som emellertid inte är riktigt heltäckande.
Innerskärmarna bak har en ny lösning. De består av både plast och bullerdämpande filtmaterial och plasten, som inte tar åt sig fukt, ligger an mot plåten där rostrisken är som störst. Skärmkanterna är modernt konstruerade utan smutssamlande veck.
Dörrskarvarna är bra limmade, liksom huv och baklucka. Delar av huvens sidoskarvar är dessutom försedda med luftspalter som ger god ventilation. Plus också för smart skärminfästning fram. Betyget blir en fyra.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Opel Astra 1,4 TurboBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.