Nästa artikel
Rosttest: Opel Ampera (2012)
Rost

Rosttest: Opel Ampera (2012)

Publicerad 29 februari 2012 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilar byggda i Amerika brukar ha dåligt rostskydd, men Opel Ampera är ett undantag. Hela underredet är noga rostskyddat både utanpå och inuti balkar. Batterierna täcks av sköldar och även under dessa finns rostskyddsmedel.

Huven är av aluminium och behandlad inuti. Vid bakdörrarna samlas mycket smuts, men bra tätning och invändig behandling skyddar.

Väl täckande innerskärmar ger extra plus. Minus för att stänklappar saknas.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Ampera
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.