Nästa artikel
Rosttest: Nissan X-Trail (2017)
Rost

Rosttest: Nissan X-Trail (2017)

Publicerad 29 december 2017 (uppdaterad 10 april 2018)
X-Trail får svagt betyg i Vi Bilägares rosttest, kaross i stålplåt och dåliga tätningar i dörrar och motorhuv gör att ett gott slitskydd inte räcker för att höja betyget.

Hela bilen är tillverkad av stålplåt, förutom bakluckan som är av plast. Inga andra karossdelar är av mer rostbeständig aluminium eller rostfritt stål. Tröskelskarven är nedåtvänd utan något särskilt skydd. X-Trail har inte plastsköldar undertill utom i ytterkant och är sprutad med ett ganska bra slitskydd. De flesta karosskarvar är tätade. Framtill har X-Trail innerskärmar av hårdplast, baktill är det filtplast. Under dessa är plåtytorna endast grundlackerade. Dörrar och motorhuv är dåligt tätade i hörn. Innerbehandling saknas. Bränsletanken är av plast men påfyllningsröret till tanken är av plåt.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-12-29 08:06
L. Mäkinen

Är japanerna på väg tillbaka till 70-talet när det gäller rosten? Det är förståeligt att man vill spara pengar, men de är farligt ute med koreaner och kineser på frammarsch.

#2 • Uppdaterat: 2017-12-30 08:33
V8-Power

Japansk och Japansk, Renault äger och den tillverkas väl i England.
Inte mycket Japanskt där inte.

#3 • Uppdaterat: 2017-12-30 19:47
Micke82

Man borde inte överdriva. Chips är också hälsovådligt i stora mängder under en mycket lång tid. Undrar hur producenter tänker här? Bättre att köpa dyrare ekologiska rotfruktschips eller? Nej just det...Att en Nissan kan vittra sönder betvivlar jag inte men ingen av oss skulle utsätta en bil för påfrestande saker under så pass lång tid som vittringen erfordrar. Om jag mot all formodan (något för stor och törstig suv) köper en X-Trail 2017 om 12 år så är jag fullt medveten om att den dras med rost som inte inverkar på bilens dagliga drift.

MVH

#4 • Uppdaterat: 2017-12-31 12:47
N-iklas

Men förmodligen på krocksäkerheten...

#5 • Uppdaterat: 2017-12-31 17:21
Micke82

På en och annan säkert men jag tror inte att det är så illa ställt som ViB framställer det.

Gott nytt år.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.