Nästa artikel
Rosttest: Nissan Primera 1,8 Acenta kombi (2002)
Rost

Rosttest: Nissan Primera 1,8 Acenta kombi (2002)

Publicerad 23 september 2002 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nissan Primera är modernt byggd med få karosskarvar. Däremot är i stort sett hela bilen i plåt. All plåt är galvaniserad. Stötfångarna och den nedre yttre tröskelkanten är av plastmaterial. Bränsletank i plast är ett plus. Påfyllningsrör är däremot i plåt. Enligt Nissan i Sverige har Primera hålrumsbehandling. Av detta såg vi dock intet.

Motorhuven på vårt testexemplar var obehandlad. Plåtskarvarna var heller inte tätade längs hela huvkanten. Dörrarna är troligen behandlade, men med ett så tunt skikt att det knappast är skönjbart. Stötdämparbenens hus är obehandlade men plåtskarvarna är tätade.

Undertill finns PVC på några av de mest utsatta slitplatserna. Men det är slarvigt sprutat och många skarvar är helt öppna. Undre dörrbalken är helt plåtren. Plastpanelen som täcker den s k sparklådan skapar ett hålutrymme där smuts och salt med tiden kommer att orsaka rost.

Tyvärr saknas också stänklappar. Primera har innerskärmar i plast både fram och bak. De täcker inte skärmkanten men skyddar annars bra mot sprut från hjulen.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.