Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nissan Primera är modernt byggd med få karosskarvar. Däremot är i stort sett hela bilen i plåt. All plåt är galvaniserad. Stötfångarna och den nedre yttre tröskelkanten är av plastmaterial. Bränsletank i plast är ett plus. Påfyllningsrör är däremot i plåt. Enligt Nissan i Sverige har Primera hålrumsbehandling. Av detta såg vi dock intet.
Motorhuven på vårt testexemplar var obehandlad. Plåtskarvarna var heller inte tätade längs hela huvkanten. Dörrarna är troligen behandlade, men med ett så tunt skikt att det knappast är skönjbart. Stötdämparbenens hus är obehandlade men plåtskarvarna är tätade.
Undertill finns PVC på några av de mest utsatta slitplatserna. Men det är slarvigt sprutat och många skarvar är helt öppna. Undre dörrbalken är helt plåtren. Plastpanelen som täcker den s k sparklådan skapar ett hålutrymme där smuts och salt med tiden kommer att orsaka rost.
Tyvärr saknas också stänklappar. Primera har innerskärmar i plast både fram och bak. De täcker inte skärmkanten men skyddar annars bra mot sprut från hjulen.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.