Nästa artikel
Rosttest: Nissan Micra 1,4 Tekna
Rost

Rosttest: Nissan Micra 1,4 Tekna

Publicerad 23 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Nissan Micra har en kaross helt i plåt. Huven är till viss del behandlad med rostskyddsmedel liksom sparklådorna, men dörrar och baklucka har man struntat i. På minuskontot noteras också att bilen saknar invändig behandling i balkar och att några innerskärmar bak inte finns. Skärmkanterna är dessutom av en dålig, smutssamlande konstruktion. Bränslepåfyllningsröret är i plåt och slitskyddet under bilen bara halvbra.

Mycket välgjorda är däremot limfogarna på huv, baklucka och dörrar. Sparklådorna är också av bra konstruktion med skarven vänd inåt och inte rakt ned. Vettiga innerskärmar fram samt plasttank och stänklappar ger ytterligare plus i protokollet.Men sammantaget blir rostbetyget för nya Micra ändå underkänt, bristerna på övriga punkter är för stora.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.