Det finns inget mycket positivt att säga om nya Maximas rostskydd, trots att garantin förlängts från 6 till 12 år. Nästan alla klassiska rostfällor finns på bilen: plåttank, skarvade sparklådor, inga innerskärmar bak, dubbel- och trippelplåtar som inte är tätade, smutssamlande hylla i de bakre skärmkanterna och mängder av skarvar i balkar och bottenplatta.
Underredets slitstyrka är också för dåligt för svenskt klimat. Lite vax har sprutats i huvens framkant och i några av balkarna under bilen, men det förslår inte långt.
Bilarna är besiktade av Rostskydds-Metoder AB.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Modeller i det här testet:
Nissan MaximaBetyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.