Nästa artikel
Rosttest: Nissan Leaf (2018)
Rost

Rosttest: Nissan Leaf (2018)

Publicerad 11 juni 2018 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Nissan Leaf.
Tveksam tätning omkring batteripaketet. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Hela karossen är gjord av stålplåt. Det saknas invändig behandling i motorhuv, baklucka och dörrar. Hörnen i huv och baklucka är dåligt tätade. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. Skärmkanterna bak har en smuts- och fuktsamlande hylla. Dörrtrösklarna har nedåtvänd skarv men den är rostskyddsbehandlad.

Stora plastsköldar under bilen, ingen invändig behandling i balkarna och slitskydd finns bara på vissa, särskilt utsatta ställen. Batteripaketet finns i en särskild stålkonstruktion som har tveksam tätning. Inga stänklappar. Dörrarna är illa inpassade och det finns blästringsrisk vid främre dörrar och bakre takstolpe.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Ännu sämre än föregående modell. Den hade i alla fall dörrarna tätade och behandlade. Begriper mig inte på Nissan:s dumsnålhet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.