Nästa artikel
Rosttest: Nissan Juke (2014)
Rost

Rosttest: Nissan Juke (2014)

Publicerad 18 september 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
"Underredets balkar är obehandlade invändigt, men skarvarna är bra tätade."


Nissan är byggd helt i stålplåt och dörrar, huv och baklucka är slarvigt limmade i hörnen. Dessutom är ljudisoleringsmaterialet i A-stolparna av ett fuktsugande skumgummiliknande material. En annan rostfälla är bränslepåfyllningsröret i plåt. Det ligger helt oskyddat för hjulsprut i det högra bakre hjulhuset (se bild), eftersom innerskärmar bak helt saknas. Dörrar och huv, men inte baklucka, är invändigt sprutade med vax. Men behandlingen är bristfällig och vaxet har inte trängt in i skarvarna. Underredets balkar är obehandlade invändigt, men skarvarna är bra tätade. Däremot är slitskyddet tunt och gör ingen större nytta.   

Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Nissan Juke DIG-T 115 hk Tekna
Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.