Nästa artikel
Rosttest: Mitsubishi Lancer 2.0D Business (2008)
Rost

Rosttest: Mitsubishi Lancer 2.0D Business (2008)

Publicerad 8 april 2008 (uppdaterad 28 november 2016)

Nya Mitsubishi Lancer är sämre rostskyddad än den gamla modellen, som fick en trea i betyg när den granskades. Den stora skillnaden är att invändig behandling numera saknas helt. Det gäller såväl balkarna under bilen som dörrar, huv och baklucka.

Minus blir det också för att hela karossen är i stålplåt, att stänklappar saknas och att det inte finns några innerskärmar bak. Bakskärmarna har dessutom en smutssamlande hylla, som med tiden kan bli en rostfälla. Negativ är också att bränsletanken är i plåt, att flera av underredets skarvar är helt otätade och att tröskellådornas skarvar är vända nedåt, rakt i hjulsprutet.

På pluskontot noteras att dörrar, huv och baklucka har välgjorda tätningar. Även slitskyddet under bilen är bra, åtminstone till tanken. Allra längst bak är det sämre ställt.

- Totalt sett är Lancers rostskydd långtifrån godkänt. Betyget blir en svag tvåa, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.