Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nya Mini får ett sämre rostskyddsbetyg än den tidigare modellen, som belönades med en fyra.
- Främsta orsaken till sänkningen är att bilen har filtinnerskärmar både fram och bak. Det är en potentiell rostfälla, säger Vi Bilägares expert Thomas Widström.
På minuskontot noteras dessutom flera öppna skarvar på underredets bakre del, att hela karossen är i stål och att stänklappar saknas. Varning också för de breda plastlister som täcker skärmkanter och sparklådor, på sikt kan dessa vålla rostproblem.
I övrigt är nya Mini föredömligt rostskyddad. Dörrar, huv och baklucka är invändigt behandlade och har dessutom välgjorda limfogar. Även hålrum och balkar under bilen besprutas på insidan.
Bränsletank och påfyllningsrör är av plast och innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet har BMW kostat på en bra rostskyddsbehandling.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Spänningen stor då inför den nya, generation 3, modellen? Kör hårt Vi Bilägare som enda tidning i världen vilken kollar detta med rostskydd!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.