Hela avgassystemet är rostfritt och samtliga balkar och hålrum under bilen är invändigt behandlade. Bottenplattan är vaxbehandlad, även innanför de plastsköldar som täcker stora delar av underredet, och alla skarvar är mycket bra tätade. Minus att stänklappar saknas och att hjulhusens innerskärmar är i filtmaterial.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fantastiskt! Måste väl vara topp-placering på den? :)
.
30 år försent, eller skall du år 2048 stå där och säga, titta min Mercedes har fortfarande garanti på avgassystemet. Varpå nyfikna frågar dig, vad är ett avgassystem?
Mercedes lägger ribban, se och lär Lexus.
Min gamla CL500 (C215) från 2000 hade också ett avgassystem i en rostfri legering. Systemet var bronsfärgat (förutom utblåsen som var av rostfritt stål). Efter 14.000 mil syntes inte tillstymmelse till rost någonstans.
Men när man pratar rostskyddsgarantier så skall man läsa det finstilta. Hittills har det varit så att Mercedes endast garanterar rostskyddet om rosten uppstår "inifrån". Alltså inte rost i hjulhuskanterna som kommit genom stenskottsprut. Så i princip
ar garantierna inte värda pappret de står skrivna på. Vad man också skriver in är att regelbundna rostskyddsinspektioner måste ske hos en aukt MB-verkstad. Så länge man servar hos en aukt MB-verkstad gäller "Mobilo Life" garantierna men om man när bilen blivit några år inte vill betala dom ganska dyra servicarna förfaller garantierna.
Men: Mercedes har blivit mycket (!) bättre från slutet av 00-talet. Min MB från 2009 har jag krypit under och lyft bort alla plastsjok under bottenplattan, tittat under skydden i hjulhusen osv. Inte tillstymmelse till rost någonstans. Mycket smuts att tvätta/borsta bort som samlats, men under smutsen är det "orostat".
De där inklädda hjulhusen bak med filtmaterial är märkligt. De finns även på de mindre modellerna. Tydligen har det sina fördelar annars hade inte Mercedes haft kvar dem i så många år. Personligen gillar jag dem inte. De blir som sagt blöta och tar tid på sig att torka. Det är något man inte vill ha in när man kör in bilen i garaget. Sedan tycker jag att dessa borde göra bilen tyngre när de samlar vatten. Annars sparas det på gram på både det ena och andra.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.