Många plastsköldar täcker underredet, skarvarna under sköldarna har mycket väl utförd tätning. Nedåtvända tröskelkanter med bra tätning. Alla balkar under bilen har väl utförd vaxbehandling. Inga stänklappar men låg blästerrisk.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lite mer aluminium och lite mindre bling-bling, så blir det fem stjärnor! :)
.
Volvo;s ständiga strävan att försöka positionera sig på samma nivå som BMW och MB framstår som, rätt missvisande, för att uttrycka sig vänligt.
Bra jobbat Mercedes. Verkar som Mercedes vill distansiera sig från sina 90-tals härkar som rostade upp på några månader. Och det är ju bara bra för miljö, ägarna och för Mercedes själva som slipper mista kunder på sikt =)
Hm. Har kört C-serien sen 1999 och ansett den som minimum, men den här som laddhybrid kan faktiskt vara av intresse
Roat och MB en kär gammal visa. Hoppas de gjort sin hemläxa bättre denna gång.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.