Bilen är besiktigad av Rostskyddsmetoder AB i Stockholm
Nya A-klass är helgalvaniserad och Mercedes har även ökat användandet av rostskyddsmedel i bilen. Större delen av underredet, som täcks av stora plastsköldar, är besprutat med ett tjockt vaxlager och skarvarna är tätade med PVC.
Även framskärmarnas infästningar och motorbalken är behandlade med rostskyddsmedel. Inuti balkarna på undersidan finns dock bara sporadiskt med vax. Dörrar, huv och baklucka har välgjorda limningar, men saknar helt inre behandling.
De i särklass allvarligaste rostfällorna på nya A-klass är skärmkanterna bak, som är av en sällsynt olycklig konstruktion.
- Ja, det ser riktigt bedrövligt ut. De uppvikta skärmkanterna bildar fickor som kommer att samla på sig mängder av blöt smuts. Saken blir inte bättre av att fuktbindande innerskärmar i filmmaterial ligger rakt ned i skarvarna, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Minus blir det också för bränsletank i plåt och att stänklappar saknas. Att hela karossen är i plåt är heller inte optimalt från rostskyddssynpunkt. Aluminium är ett bättre material, t ex i huv och baklucka.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.