Nästa artikel
Rosttest: Mercedes GLC (2017)
Rost

Rosttest: Mercedes GLC (2017)

Publicerad 30 augusti 2017 (uppdaterad 28 augusti 2018)
Mercedes GLC.
Om dörrarna hade varit av annat material hade det blivit full pott. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Motorhuv, framskärmar och tak av aluminium, baklucka och dörrar av stålplåt. Genomgående mycket välgjorda limskarvar som löper ut i hörnen mellan karossplåtar i huv, baklucka och dörrar. Vax på insidan av bakluckan och dörrarna. Bra skärmkanter med rak profil. Innerskärm av filt bak, av plast fram. Väl tätad skarv innanför bakre innerskärmar.

Undersida täckt av plastskivor. Under dem finns rostskyddande vaxbehandling. Samtliga skarvar är väl tätade. Tank av plast, upphängd i rostfria band. Väl behandlade balkar, även tvärbalken bak är behandlad. Om dörrarna varit av aluminium hade betyget blivit fem.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-30 21:52
Raywave

GLC låter mycket bättre rostskyddad än Audi Q5, ändå får de samma betyg??

#2 • Uppdaterat: 2017-10-06 11:01
Thommys

Förstår inte varför man gick ifrån aluminium i dörrarna som man införde i nya C-klassen? Blir det bättre ljudkomfort tro? C-klassen har en viss resonanseffekt i kupén från hjulen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.