Mercedes GLC.
Om dörrarna varit av annat material hade det blivit full pott. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Motorhuv, framskärmar och tak av aluminium, baklucka och dörrar av stålplåt. Genomgående mycket välgjorda limskarvar som löper ut i hörnen mellan karossplåtar i huv, baklucka och dörrar. Vax på insidan av bakluckan och dörrarna. Bra skärmkanter med rak profil. Innerskärm av filt bak, av plast fram. Väl tätad skarv innanför bakre innerskärmar.
Undersida täckt av plastskivor. Under dem finns rostskyddande vaxbehandling. Samtliga skarvar är väl tätade. Tank av plast, upphängd i rostfria band. Väl behandlade balkar, även tvärbalken bak är behandlad. Om dörrarna varit av aluminium hade betyget blivit fem.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Undersida täckt av plastskivor. Under dem finns rostskyddande vaxbehandling. Samtliga skarvar är väl tätade. Tank av plast, upphängd i rostfria band. Väl behandlade balkar, även tvärbalken bak är behandlad. Om dörrarna varit av aluminium hade betyget blivit fem.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Något borde väl Mercedes ha lärt sig av föregående rostskandal 1996-2003
C-klassen som kom först på samma botteplatta har även baklucka och dörrar i aluminium. Frågan är varför de gått ifrån det? Jag misstänker ljudnivån. GLC är tystare än C-klassen. Lätta materiel dämpar inte ljud, resonans och svängningar lika effektivt som tyngre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.