Mercedes E-Klass har ett filtmaterial som täcker delar av underredet, en riskfaktor ur rostsynpunkt.
Mercedes E-Klass har ett lite skamfilat rykte när det gäller rost. Det har blivit bättre men än finns områden som kan förbättras.
Mercedes rostskydd håller inte riktigt samma klass som testkonkurrenternas Audi A6 och BMW 5-serie. En orsak är att mindre aluminium använts. Huv, framskärmar och baklucka är av aluminium, men dörrar och hjulupphängningar är av stål. Dörrarna är dock invändigt behandlade och har, liksom huv och baklucka, välgjorda limningar.
Även underredets skarvar är bra tätade, utom allra längst bak. Avgassystemet är rostfritt, balkarna under bilen har invändigt rostskydd och hjulhuskanterna är vaxbehandlade. Det som drar ned betyget är i första hand sköldarna i filtmaterial som täcker större delen av underredet. De absorberar fukt och håller dessutom kvar den väta och smuts som samlats under dem.
Rostskyddsgaranti: 30 år
Även underredets skarvar är bra tätade, utom allra längst bak. Avgassystemet är rostfritt, balkarna under bilen har invändigt rostskydd och hjulhuskanterna är vaxbehandlade. Det som drar ned betyget är i första hand sköldarna i filtmaterial som täcker större delen av underredet. De absorberar fukt och håller dessutom kvar den väta och smuts som samlats under dem.
Rostskyddsgaranti: 30 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag undrar om den trettioåriga garantin täcker ett rosthål innanför filten? Eller förväntas man plocka av filten och inspektera regelbundet?
Filten täcker större delen av underredet?
Ska bli kul och se när bilprovningen ska stå och ballta med sura filtar på den årliga inspektionen. Kan nog bli sura miner på en del ansikten också. Då räcker det knappast att ändra namnet på rostskyddsgarantin. Det fanns ju ett bilmärke som körde med släta underreden med utmärkt resultat...... vad hette den bilen nu igen .... jo ..... SAAB var det. Finns nu som begagnad nära dej. Ut och rädda ett exemplar av svensk bilhistoria.
Dessa filtmaterial i bakre hjulhusen har de haft i varje fall i 15 års tid. Det man slipper med dessa är det ljud som uppstår när grus och småsten träffar insidan av skärmen. Ett hårt plastmaterial hade resulterat i ett smatter. Hjulhusen fram vätter inte in mot kupén och därför har de plast där.
Nästa år, 2016 kommer efterträdaren och den har över 50% av karossplåten i aluminium.
Jag har inte mycket till övers för den man som köper en dyr MB helt ny för 600-700000 och inte kostar på sej ett rejält rostskydd som man inte behöver tvivla på. Jag hade inte struntat i att rostskydda även om MB-e klass fått 6 av 5 möjliga. När min hade anlänt återförsäljaren efter 4 månaders väntan där jag själv spesat bilen och där varje tillval och utbud valts med omsorg och som jag visste skulle komma på sensommaren och inte på vintern eller tidig vår så åkte jag försiktigt över till rostskyddsfirman som avmonterade allt och gjorde en noggrann och fullständig behandling. Jag tror en del skulle kunna fatta detta men viker ner sej på girigheten där 2 dygns väntan är bara för mycket för honom som nyss fått hem sin guldkalv. Min fråga till den som är mån om sin bil vore, - ' Köper du tidningen eller köper du det som står i den? `
Så som @KaptenOberkommandokk, 2015-04-17 14:29 påpekat:
Rostskyddsgarantin garanterar endast att BÄRANDE delar inte ska rosta IGENOM inifrån och ut (så att chassiets integritet äventyras), men inget annat! Ytrost, ruttna dörrkanter o.s.v. täcks inte av rostskyddsgarantin.
Mercedes ger 30 års garanti enligt ovanstående MED FÖRBEHÅLL att bilen ska årligen besiktigas (ang. rostangrepp) hos en auktoriserad mercedesverkstad. Missar man ett tillfälle och by-by för garantin..
lillfingan - de allra flesta E-klass du ser kostar runt 350 000 kronor. Det är extremt få människor som köper en sådan privat. Av goda anledningar.
Att leasa en Mercedes på företaget är nämligen samma pengar som motsvarande Volvo-storlek. Att köpa samma bil privat blir rejält mycket dyrare. Samma gäller för övrigt om ett företag köper en Mercedes. Det är mycket billigare för företaget än om samma person köper bilen privat.
De få som ändå köper en Mercedes E-klass för 600 000 och uppåt är ofta intresserade av bilar. Och kostar på en rostskyddsbehandling av det dyrare slaget.
För mig - jag åker GLK - skillde det ganska exakt 100 000 kronor att ta den på företaget och betala förmånsskatten jämfört med att köpa bilen privat. Att köpa den privat - räknat krona för krona - var ekonomiskt oförsvarbart.
BMW och Audi har liknande upplägg, även om de inte är lika agressiva som Mercedes.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.