Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är väl tätade, även i de nedåtvända tröskellådorna. Länkarmar, motorvagga och många andra chassidetaljer är av aluminium och avgassystemet är rostfritt. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Den tycks inte ha stänklappar, vilka annars brukar vara bra för att skydda karossidorna.
Varför kommenteras stänklappar bara i enstaka rosttest?
Det är skillnad på premium och ”premium”. Bra jobbat MB!
Man kan undra varför inte fler biltillverkare kan ha likvärdigt rostskydd som MB har nu för tiden. Allt kan inte ha med kostnaden att göra.
Svårt att misslyckas om det mesta är gjort i aluminium, nu har man iof gått åt andra hållet, men billigt är det nog inte med aluminium, så att billigare bilar inte går på det spåret är väl förståligt. Körde själv nya E-klass för en dag, trevlig bil på alla vis, 220d, 194 hk och tillräckligt med motor för mig. Men skärmstyrning och alla menyer behövde en hel del tillvänjning, kan inte påstå att allt känns självklart utan behöver nog en del "hands on" innan det känns enkelt, min GLK blev kvar, iaf ett tag till:)
Vi var faktiskt in hos lokala MB-handlaren för att titta på en E-klass 2013. Men, försäljarna var upptagna med sig själva, så det blev inget mer...
Trevlig bil annars, men trist rostbrun inredning på just den bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.