Nästa artikel
Rosttest: Mercedes E-klass kombi (2018)
Rost

Rosttest: Mercedes E-klass kombi (2018)

Publicerad 21 december 2018
Mercedes E-klass kombi.
Välskyddad och bra tätad och rostfritt avgassystem ger högt betyg. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Denna generations E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som backlucka av aluminium. I den här bilen är dörrarna av stålplåt, men de är väl limmade och invändigt behandlade. Behandling finns också i alla balkar och hålrum under bilen.

Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är väl tätade, även i de nedåtvända tröskellådorna. Länkarmar, motorvagga och många andra chassidetaljer är av aluminium och avgassystemet är rostfritt. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast.


Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
 

Testinformation

Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.
Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.
Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.
Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-21 07:24
hultarn

Den tycks inte ha stänklappar, vilka annars brukar vara bra för att skydda karossidorna.
Varför kommenteras stänklappar bara i enstaka rosttest?

#2 • Uppdaterat: 2018-12-21 17:42
Styrbjörn

Det är skillnad på premium och ”premium”. Bra jobbat MB!

#3 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

Man kan undra varför inte fler biltillverkare kan ha likvärdigt rostskydd som MB har nu för tiden. Allt kan inte ha med kostnaden att göra.

#4 • Uppdaterat: 2018-12-22 06:05
skarj

Svårt att misslyckas om det mesta är gjort i aluminium, nu har man iof gått åt andra hållet, men billigt är det nog inte med aluminium, så att billigare bilar inte går på det spåret är väl förståligt. Körde själv nya E-klass för en dag, trevlig bil på alla vis, 220d, 194 hk och tillräckligt med motor för mig. Men skärmstyrning och alla menyer behövde en hel del tillvänjning, kan inte påstå att allt känns självklart utan behöver nog en del "hands on" innan det känns enkelt, min GLK blev kvar, iaf ett tag till:)

#5 • Uppdaterat: 2018-12-22 17:22
hultarn

Vi var faktiskt in hos lokala MB-handlaren för att titta på en E-klass 2013. Men, försäljarna var upptagna med sig själva, så det blev inget mer...
Trevlig bil annars, men trist rostbrun inredning på just den bilen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.