Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är bra tätade, även i de nedåtvända tröskellådorna. Länk-armar, motorvagga och många andra chassidetaljer är av aluminium och avgassystemet är rostfritt. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast.
Rostskyddsgaranti: 30 år
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.
Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.
Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.
Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.
Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.
Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.
Prisklass. Rostskyddsbetygen sätts alltid i relation till den storleks- och prisklass som objektet tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisklass som bilen har.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är väl onödvändigt att rosttästa em Merca. Rostgarantin är ju 30 år!
Mercedes E-klass ...... ser ju ut som gamla långskorpan (Ford Scorpio) gräsligt ful!
Tyvärr går den inte att få utan avgasrör.
Thommys, vem som helst begriper att utsläppsfria bilar är en utopi. Elbilar fungerar möjligen i storstadsregionerna där avstånden är minimala.
MB fick lära sig den hårda väägen att det inte går att fuska med rostskyddet.
Vorwärts. Jaså, så vatten, vind och kärnkraft släpper ut avgaser? Så produceras 95% av Sveriges el. Elbilar fungerar för dem som valt Tesla. De kör land och rike runt.
Thommys, elbilar och Teslor fungerar möjligen gott i de landsändar där temperaturen sällan eller aldrig understiger noll grader vintertid. Batterikapaciteten sjunker drastiskt i kyla, detta är ett fysikaliskt faktum och inget att argumentera emot. De enda Teslor du ser i Norrbotten syns under sommarmånaderna, körda av turister från Sydeuropa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.