Förnäma bilar får inte förvandlas till skäckiga kexburkar, ens efter många år. Tyvärr har det visat sig att E-klass inte håller måttet. Betyget har sänkts i omgångar sedan vi fått facit i hand.
Varning för lacksläpp och rostbildning under gummilisterna på dörrbågarna samt runt nyckelhålet på kofferten. Även skärmkanterna fram och bak är i farozonen. Ensidig galvanisering och dålig vidhäftning av lacken är orsaken till problemen.
Andra oroshärdar är infästningen för fjäderbenen, infästningen för handbromsen, hjulupphängningens hjälpram och igensatta tröskellådor, där dålig dränering på sikt orsakar rost. Utbytta dörrar och bakluckor är att föredra framför rostlagningar
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsgaranti: 0 år
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi bilägares rostbetygsättning har ingenting med värkligheten o göra och här e ett klart bevis för det. Av bara farten betygsätter man bilarna enligt nå`t visst mönster, som baserar sig enbart på teoretiska faktorer, utan att kolla vad verkligheten för med sig. Hur kan t.ex. Alfa Romeo 159 betygsättas med siffran 1, m.a.o på samma nivå som Märsans rosthög. Har kört med olika Alfor sedan 1991 och har aldrig haft broblem med någon rost på bilarna. Bilarnas rostbenägenhet beror främst på hur korgen är ihopmonterad och på kavliteten på plåten som använts. Själva rostskyddsbehandlinngen är av föga betydelse vad gäller rostbenägenheten hos en viss bil.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.