Nästa artikel
Rosttest: Mercedes E 280 (1998)
Rost

Rosttest: Mercedes E 280 (1998)

Publicerad 22 september 1998 (uppdaterad 28 november 2016)

Förnäma bilar får inte förvandlas till skäckiga kexburkar, ens efter många år. Tyvärr har det visat sig att E-klass inte håller måttet. Betyget har sänkts i omgångar sedan vi fått facit i hand.

Varning för lacksläpp och rostbildning under gummilisterna på dörrbågarna samt runt nyckelhålet på kofferten. Även skärmkanterna fram och bak är i farozonen. Ensidig galvanisering och dålig vidhäftning av lacken är orsaken till problemen.

Andra oroshärdar är infästningen för fjäderbenen, infästningen för handbromsen, hjulupphängningens hjälpram och igensatta tröskellådor, där dålig dränering på sikt orsakar rost. Utbytta dörrar och bakluckor är att föredra framför rostlagningar

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 0 år

Testinformation

Betyg rost: 1 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-24 07:10
SLi57 (ej verifierad)

Vi bilägares rostbetygsättning har ingenting med värkligheten o göra och här e ett klart bevis för det. Av bara farten betygsätter man bilarna enligt nå`t visst mönster, som baserar sig enbart på teoretiska faktorer, utan att kolla vad verkligheten för med sig. Hur kan t.ex. Alfa Romeo 159 betygsättas med siffran 1, m.a.o på samma nivå som Märsans rosthög. Har kört med olika Alfor sedan 1991 och har aldrig haft broblem med någon rost på bilarna. Bilarnas rostbenägenhet beror främst på hur korgen är ihopmonterad och på kavliteten på plåten som använts. Själva rostskyddsbehandlinngen är av föga betydelse vad gäller rostbenägenheten hos en viss bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.