Nästa artikel
Rosttest: Mercedes E 250 CDI Kombi (2010)
Rost

Rosttest: Mercedes E 250 CDI Kombi (2010)

Publicerad 16 mars 2010 (uppdaterad 28 november 2016)

Mercedes har lagt ned mycket jobb på att förbättra rostskyddet på nya E-klass. Såväl huv, baklucka som framskärmar är i aluminium och bilen har dessutom rostfritt avgassystem som standard.

Dörrarna är invändigt behandlade och alla tätningar är omsorgsfullt gjorda. Även under bilen är majoriteten av skarvarna noggrant tätade, förutom allra längst bak.

Underredet är dessutom vaxbehandlat och samma sak gäller hjulhuskanterna. Skärmkanterna bak är av bra konstruktion, utan smutssamlande hylla, och reservhjulsbalja, bränsletank och innerskärmarna fram är i plast.  

Det som framför allt drar ned betyget är de sköldar av filtliknande material som täcker stora delar av underredet. De både absorberar fukt och håller dessutom kvar den väta och smuts som samlas under dem. Minus blir det även för att innerskärmarna bak är i filtliknande material och att stänklappar saknas som standard.   

– Som helhet har Mercedes tagit ett stort kliv framåt med rostskyddet på nya E-klass, säger Vi Bilägares rostskyddexpert Thomas Widström.

Det blir en stark fyra i slutbetyg.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes E 250 CDI Kombi
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.