Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nya E-klass är på några punkter bättre konstruerad att motstå rost jämfört med föregångaren. Motorhuv, baklucka och framskärmar är i aluminium och både bensintank och reservhjulsbalja är gjorda i plast. Innerskärmar finns både i de främre och bakre hjulhusen. Konstruktionen av tröskellådorna, med bättre dränering, är mer genomtänkt än tidigare. Skarvarna är vända inåt bilen istället för rakt ned, där vägsprutet kommer.
Mercedes faller på att det traditionella slitskyddet under bilen är ersatt med heltäckande plastsköldar. Dessa gör att det finns risk för att eventuell fukt inte ventileras bort.
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström är också kritisk mot de bakre skärmkanterna som har en smutssamlande hylla och att dörrarna saknar invändig behandling. Balkarna under bilen är däremot behandlade med vax på insidan.En orosfaktor är också den känsliga lacken.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Uppdatering:
Betyget har sänkts sedan det första testet.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.