Mercedes E-klass.
Skyddande vaxlager ger plus i protokollet. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Nya E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare modellen. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som baklucka av aluminium. I den nya bilen är dörrarna av stålplåt, men de är bra limmade och invändigt behandlade. Behandling finns även inuti alla balkar och hålrum under bilen.
Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är bra tätade, även de nedåtvända i tröskellådorna. Länkarmar och en del andra chassidetaljer är i aluminium och bakre ljuddämparen är av rostfritt stål. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är bra tätade, även de nedåtvända i tröskellådorna. Länkarmar och en del andra chassidetaljer är i aluminium och bakre ljuddämparen är av rostfritt stål. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rostskyddgaranti 30 är falsk marknadsföring Ingen garanti över 10 år har nåt större juridiskt värde.
En god vän har en numera rostig 19 årig Merca 35 000 mil som han köpte ny förra århundradet med en mångårig sk rost garanti som Mercedes skyllt ifrån sig på i alla år då han har gjorde nåt sakfel på en struntsak under ägandetiden som inte påverkat rosten ett jota. Han ska byta bil nu Om Mercedes betalar ett inbytespris som om den vore utan rost byter han till en ny Merca igen. Annars blir det en ny Volvo som är i samma klass men bättre renomme. Tyska bilar har tyvärr en air av fusk med sig numera och inte att lita på längre då allt med säkerhet inte är uppgrävt än! Men Mercedes får chansen av en 50 år trogen kund.... Vi får se om de fattar vinken .
Inga kommentarer av japanentusiasterna?
Bränt barn skyr elden eller vad är det man säger? ;)
Märkligt att de återinför stålplåt i dörrarna, gamla modellen, S-klass och C-klass har ju aluminium. Jag trodde att det var här för att stanna. Kan det ha med högre krav på sidokrockskydd att göra? Aluminium har ju används just för att få ner vikt och därigenom förbrukning och utsläpp. Eller sparar man inte så mycket vikt just för att aluminium kräver mer ljudisolering?
Verkar som att M-B förbättrat sitt rostskydd ordentligt medan konkurrenten Volvo gått motsatt väg. Tråkigt för Volvo var ju tidigare duktiga inom det området.
Das Beste oder nichts!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.