Nästa artikel
Rosttest: Mercedes E 220 CDI
Rost

Rosttest: Mercedes E 220 CDI

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Mercedes har 30 års rostskyddsgaranti. E-Klass har ett avsevärt förbättrat rostskydd. Alla kanter på till exempel dörrar har vikts om och har tätats omsorgsfullt. Nederdelen av dörrarna har dessutom invändig vaxbehandling. En viktig detalj är att bakdörren skjuter ut en aning utanför bakre skärmens nedre del. Motorhuv och bagagelucka är tillverkade i aluminium samt tätade i kanter genom limning. Huvens framkant är väl tätad via lister och plastsköldar vilket håller bort smutstänk.

Framskärmarna är luftigt och bra monterade och innerskärmarna är av hårt plastmaterial. Bakskärmen har en bra och modern konstruktion med inflyttad skarv, innerskärmar dock av mjuk typ. Hela plattan undertill har tätade skarvar, är rostskyddsbehandlad och skyddas med mjuk typ av plastpanel som är fastskruvad eller monterad med plastsnäppen. Reservhjulsbaljan är av hård plast, precis som bränsletanken. Avgassystemet är rostfritt. Enda invändningen är att tätt monterade plastsköldar kan hålla kvar smuts och fukt och att inneskärmar av mjuk typ används bak.

Från Mercedes-Benz i Sverige hävdar dock informationschef Sverker Dahl att underredsskydden skyddar mot mekanisk nötning, dämpar ljud samt är urformade för att bidra till lågt luftmotstånd. Skydden är inte fuktabsorberande, utan fungerar tvärtom som diffusionsspärrar. Tidigare rykte har också en viss betydelse.  Mercedes har sannerligen ansträngt sig för att förbättra rostskyddet.

Rostskyddsgaranti: 30 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.