Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Mercedes har 30 års rostskyddsgaranti. E-Klass har ett avsevärt förbättrat rostskydd. Alla kanter på till exempel dörrar har vikts om och har tätats omsorgsfullt. Nederdelen av dörrarna har dessutom invändig vaxbehandling. En viktig detalj är att bakdörren skjuter ut en aning utanför bakre skärmens nedre del. Motorhuv och bagagelucka är tillverkade i aluminium samt tätade i kanter genom limning. Huvens framkant är väl tätad via lister och plastsköldar vilket håller bort smutstänk.
Framskärmarna är luftigt och bra monterade och innerskärmarna är av hårt plastmaterial. Bakskärmen har en bra och modern konstruktion med inflyttad skarv, innerskärmar dock av mjuk typ. Hela plattan undertill har tätade skarvar, är rostskyddsbehandlad och skyddas med mjuk typ av plastpanel som är fastskruvad eller monterad med plastsnäppen. Reservhjulsbaljan är av hård plast, precis som bränsletanken. Avgassystemet är rostfritt. Enda invändningen är att tätt monterade plastsköldar kan hålla kvar smuts och fukt och att inneskärmar av mjuk typ används bak.
Från Mercedes-Benz i Sverige hävdar dock informationschef Sverker Dahl att underredsskydden skyddar mot mekanisk nötning, dämpar ljud samt är urformade för att bidra till lågt luftmotstånd. Skydden är inte fuktabsorberande, utan fungerar tvärtom som diffusionsspärrar. Tidigare rykte har också en viss betydelse. Mercedes har sannerligen ansträngt sig för att förbättra rostskyddet.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.