Nästa artikel
Rosttest: Mercedes C200 CDI (2012)
Rost

Rosttest: Mercedes C200 CDI (2012)

Publicerad 22 mars 2013 (uppdaterad 28 november 2016)

I 30 år håller sig nog inte rosten borta från Mercedes C-klass, men den är behandlad för att klara sig länge. Huv och framskärmar är gjorda av aluminium, liksom länkarna i både fram- och bakvagn. Avgassystemets främre och bakre delar är rostfria.

Karossens plåtdelar är omsorgsfullt skyddade mot rostangrepp. Limtätningarna räcker ända ut i dörrhörnen, vilket är ovanligt. Inuti dörrar och balkar finns vax. Plastsköldar täcker underredet och under dessa är plåten överdragen med PVC.

Baktill sitter innerskärmar av filtmaterial men under dessa finns ett plastlager som skydd för plåten. Om bilen haft stänklappar hade betyget blivit en femma.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes C200 CDI
Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-14 12:55
Bortom

4 original (modellanpassade) stänklappar kostar 1000kr och tar ca 30 min. att montera. Vips har man en bil med perfekt rostskydd :)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.