Nästa artikel
Rosttest: Mercedes C180
Rost

Rosttest: Mercedes C180

Publicerad 12 juni 2014 (uppdaterad 28 november 2016)
Hälften av Mercedes C – huv, dörrar, tak, baklucka – är tillverkad av aluminium, liksom stötdämparfästen och vissa andra infästningar. Alla skarvar är väl tätade, ända ut i hörnen på dörrarna (se bild) och insidan har sprutats med rostskyddsmedel.
Reservhjulsbaljan är av plast liksom tanken, vilken hänger i rostfria band. Bakre ljuddämparen och ändröret är av rostfri plåt.
Plastsköldar täcker underredets ytterkanter. Under dessa samlas ganska mycket vatten, men plåten har fått ett tunt lager rostskydd, både utanpå och inuti balkarna.
På testbilen hade vissa limsträngar spruckit, men om det försämrar rostskyddet är osäkert.

Rostskyddsgaranti: 30 år

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mercedes C180 Avantgarde
Betyg rost: 5 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-12 16:31
N-iklas

”Plastsköldar täcker underredets ytterkanter. Under dessa samlas ganska mycket vatten, men plåten har fått ett tunt lager rostskydd”…
Det där låter inget vidare.
Faktiskt riktigt dåligt.

En genomklappning – betyg 4 får det bli.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-12 16:50
Thommys

Spruckna limsträngar som spruckit som på bilden är inget att bekymra sig för eftersom både stomme och ytterplåt är i aluminium. Förutom det så är dörrarna även vaxskyddade inuti.

"Plastsköldar täcker underredets ytterkanter. Under dessa samlas ganska mycket vatten, men plåten har fått ett tunt lager rostskydd, både utanpå och inuti balkarna." Jämfört med Lexus som inte kan ses ha något rostskydd alls inuti underredet är detta ändå rätt bra.

#3 • Uppdaterat: 2014-06-12 18:42
Thommys

Man kan inte leva på gamla meriter Shogun. Även om tidigare Lexus hade bättre rostskydd så betyder inte det med automatik dagens har det. Tankfästena har ju redan rostat på nya IS. Det är väl nog bevis om något.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-13 01:54
ENTJ1

5 av 5, låter som om de har gjort rätt nu,glädjande.
På tal om Lexus,de är inte rostfria,men inte sagt att de är dåliga med detta.Saker förändras.
Mao, det finns bra och dåliga både Mercedesar och Lexusar.
http://m.clublexus.com/forums/showthread.php?t=730252

#5 • Uppdaterat: 2014-06-13 07:16
Pi

Det är ju faktiskt möjligt att även Lexus skulle kunna ha ett sämre rostskydd idag än för t ex 10 år sedan eftersom det verkar vara en trend att minska på rostskyddande behandling bland många märken. Tillverkarna kanske insett att de som köper dessa bilar nya sällan bryr sig så mycket om bilen klarar 10 eller 20 år utan omfattande rostskador... Det är nog som många redan konstaterat andra komponenter i bilen som antagligen har kortare livslängd än karossen.

#6 • Uppdaterat: 2014-06-13 08:14
Thommys

Det finns många ursäkter för att just den och den lexusmodellen är dålig. Är det inte en gammal Toyota så är den byggd i fel land. Det är inte lätt för konsumenterna att veta vad som är en bra och vad som är en dålig Lexus.

Faktum är att idag när alla söker på nätet om olika modeller så får man se hela verkligheten. Inte bara det som gäller för ens egna land. Detta på verkar hela statusen för märket oavsett. Det gäller att alla modeller är bra och i alla länder.

Anledningen till att Lexus inte byggs i Kina är konflikten mellan Japan och Kina.

Det är inte speciellt avancerat att isolera dörrar, motorhuv, baklucka, skärmar och tak i aluminium från stål i karossen. Inte heller stag och bärramar.

#7 • Uppdaterat: 2014-06-13 11:41
Thommys

"Det finns inga dåliga Lexus rent generellt..." Jaså, vad är det då som rostar på IS eller RX som i länken nedan? Är det komponenter som inte är Lexus på Lexus nu också. Man ska räkna bort, eller kanske blunda för fel hos Lexus. Man ska även räkna bort tester där de inte är bra. Då är bilarna bra. Jaså, det är den grejen jag inte fattat.

Snart får vi se rostestet på IS här också.

#8 • Uppdaterat: 2014-06-13 13:49
Roger Skagerström

5/5 när limsträngarna redan spruckit? När andra bilar får nedslag på konstigheter som filtinnerskärmar (som kan ventilera ut fukt).

#9 • Uppdaterat: 2014-06-13 15:23
Thommys

Jag ser inte att det är en fråga Shogun.

När jag talar om att det är lätt att avskilja aluminiumdelarna från stålkarossen med de delarna jag räknar upp som t ex dörren, har de en vanlig dörrlist så som alla dörrar tätar mot kupén när det är stängda. Där behövs inget special.

#a • Uppdaterat: 2014-06-13 16:52
Thommys

"...men skarvarna är bristfälligt tätade." Kan man läsa om Lexus. Det är betydligt allvarligare på en plåtdörr än en dörr helt i aluminium som Mercedes har.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.