Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Mercedes har lagt ned stora resurser på att förbättra rostskyddet på nya C-klass. Orsak: man vill till varje pris undvika de rostproblem som drabbat tidigare modeller, främst E-klass.
Men även förra generationens C-klass hade problem att hålla rosten borta och bilen fick bara en tvåa i betyg när den rostskyddsgranskades av Vi Bil-ägare. Den nya modellen har förbättrats på i stort sett alla punkter. Konstruktionen är mer genomtänkt, galvaniseringen är bättre och lacken tjockare. Dess-utom är alla tätningar av skarvar gjorda med större omsorg än tidigare.
I vår granskning blir det dessutom plus för att invändig behandling finns i baklucka, dörrar, huv och i alla balkar under bilen. Rostskyddsmedel har även sprutats under de plastsköldar som täcker stora delar av underredet.
Framskärmarna är av aluminium som inte kan rosta och skärmkanterna bak är av bra konstruktion. Dessutom har Mercedes lagt en plastfilm mellan plåten och innerskärmarna av filt som täcker de bakre hjulhusen. En tunn platsfilm har även använts som isolering mellan plåten och alla detaljer som monterats på karossen.
Men en kritisk punkt finns och det är de utstickande skärmbreddarna bak, som riskerar att blästras av stensprut från framhjulen.
- Med stänklappar fram och ett skydd för bakskärmarna hade C-klass fått högsta betyg, en femma. Nu blir det istället en stark fyra, säger Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström. Men jämfört med gamla C-klass är det ett jättelyft.
Rostskyddsgaranti: 30 år
Mercedes har lagt ned stora resurser på att förbättra rostskyddet på nya C-klass. Orsak: man vill till varje pris undvika de rostproblem som drabbat tidigare modeller, främst E-klass.
Men även förra generationens C-klass hade problem att hålla rosten borta och bilen fick bara en tvåa i betyg när den rostskyddsgranskades av Vi Bil-ägare. Den nya modellen har förbättrats på i stort sett alla punkter. Konstruktionen är mer genomtänkt, galvaniseringen är bättre och lacken tjockare. Dess-utom är alla tätningar av skarvar gjorda med större omsorg än tidigare.
I vår granskning blir det dessutom plus för att invändig behandling finns i baklucka, dörrar, huv och i alla balkar under bilen. Rostskyddsmedel har även sprutats under de plastsköldar som täcker stora delar av underredet.
Framskärmarna är av aluminium som inte kan rosta och skärmkanterna bak är av bra konstruktion. Dessutom har Mercedes lagt en plastfilm mellan plåten och innerskärmarna av filt som täcker de bakre hjulhusen. En tunn platsfilm har även använts som isolering mellan plåten och alla detaljer som monterats på karossen.
Men en kritisk punkt finns och det är de utstickande skärmbreddarna bak, som riskerar att blästras av stensprut från framhjulen.
- Med stänklappar fram och ett skydd för bakskärmarna hade C-klass fått högsta betyg, en femma. Nu blir det istället en stark fyra, säger Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström. Men jämfört med gamla C-klass är det ett jättelyft.
Rostskyddsgaranti: 30 år
Testinformation
Betyg
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.