Aluminiumdelar, invändig behandling och välgjorda limningar ger Mercedes full pott i vårt rosttest.
Nya C-klass är påkostat byggd och sällsynt väl skyddad mot rost. Såväl framskärmar, motorhuv som dörrar och baklucka är av aluminium (se bild), ett material som inte kan rosta. Dessutom har Mercedes en invändig behandling i dörrar och baklucka. Mersan har också mycket välgjorda limningar som täcker ända ut i hörnen i dörrar, huv och baklucka. Även skarvarna under bilen är bra tätade och innanför de plastsköldar som täcker större delen av underredet finns ett skyddande lager av rostskydd. Balkarna under bilen är invändigt behandlade och plus i protokollet blir det också för framvagnen i aluminium och att ändrör och bakre ljuddämpare är rostfria.
Rostskyddsgaranti:30 år
Rostskyddsgaranti:30 år
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"aluminium, ett material som inte kan rosta"
Så sant, men det kan korrodera vilket fortfarande kan bli ett problem.
Kanske dags att artikelförfattarna lär sig det?
Wikipedia:
"Aluminium räknas ofta som en icke korroderande metall, men detta är dock felaktigt .
.............
Vid kontakt med andra metaller kan korrosion uppstå, om miljön är fuktig eller om den skyddande oxidytan nöts bort på grund av friktion. Detta gäller till exempel vid kontakt med koppar och järn."
Kapten: Ja, det där är en sanning med modifikation. I en perfekt värld monteras aluminium som du säger, men sån är inte verkligheten. Och tillsammans med saltlösning blir det fina reaktioner.
Och, det behövs inte vara i kontakt med andra metaller, det går utmärkt även ensamt och utan galvanisk ström.
"Säkerheten och funktionen på bilkomponenter av aluminiumlegering påverkas mycket
av korrosiv miljö. "
Källa: Lachmann, Eckhard & Oberlparleiter, Wolfram. Schingfestigkeit und Korrosion bei
Leichtmetallen. Leichtmetalle im Automobilbau.
Att Wiki inte alltid är rätt håller jag med om (har också rättat där), men i detta fallet stämmer det bra.
Utgångspunkten för korrosionsskydd vid denna kaross och chassiutveckling (MRA), var att täppa till alla tidigare problem med rostskydd som fanns med W202 och W203. Karossen är överdrivet väl korrosionsskyddad.
Några andra delar som är i aluminium som inte nämns här är t ex stötdämparfästen och taket. Taket i aluminium har även den fördelen att tyngdpunkten sänks.
Bra merca! Blir kul att se dom om 10 år
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.