Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Rostskyddsbehandlingen på Mercedes B-klass känns igen från syskonmodellen A-klass. Det innebär bland annat ett ökat användande av rostskyddsmedel, en specialbehandling som alla Mercedes som säljs i Norden numera får.
Större delen av underredet, som täcks av stora plastsköldar, är besprutat med ett tjockt vaxlager och skarvarna är tätade med PVC. Även framskärmarnas infästningar och motorbalken är behandlade med rostskyddsmedel. Inuti balkarna på undersidan finns också skyddade vax, dock ganska sporadiskt.
Dörrar, huv och baklucka har välgjorda limningar, men saknar helt inre behandling. Den i särklass allvarligaste rostfällan på B-klass är skärmkanterna bak, som är av en sällsynt olycklig konstruktion, enligt vår rostskyddsexpert Thomas Widström.
- De uppvikta kanterna bildar fickor som kommer att samla på sig mängder av blöt smuts. Saken blir inte bättre av att fuktbindande innerskärmar i filtmaterial ligger rakt ned i fickorna, säger han.
Minus blir det också för bränsletank i plåt och att stänklappar saknas. Att hela karossen är i plåt är heller inte optimalt från rostskyddssynpunkt.
Rostskyddsgaranti: 30 år.
Testinformation
Betyg
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.