Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.
Gamla Mazda6 var hårt drabbad av rostskador. Den nya modellen är något bättre rostskyddad, men långtifrån bra. På minuskontot noteras att hela karossen är i stålplåt, att bränsletanken är i plåt, att innerskärmarna bak är av filtmaterial och att de bakre skärmkanterna har en smutssamlande hylla.
Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Gamla Mazda6 var hårt drabbad av rostskador. Den nya modellen är något bättre rostskyddad, men långtifrån bra. På minuskontot noteras att hela karossen är i stålplåt, att bränsletanken är i plåt, att innerskärmarna bak är av filtmaterial och att de bakre skärmkanterna har en smutssamlande hylla.
Bilen är dessutom ytterst sparsamt behandlad i balkarna undertill. Stänklappar saknas och tröskellådornas skarvar är vända nedåt, mitt i hjulsprutet. Stora delar av underredet är täckt av plastsköldar och innanför dem finns ingen behandling. Plus blir det för att motorhuv, dörrar och baklucka är invändigt behandlade och för att de mest utsatta skarvarna under bilen är ordentligt tätade. Tätningarna i huv, dörrar och baklucka är också i huvudsak bra. Undantaget är hörnen, där det finns risk att fukt kan tränga in.
- Förra Mazda6 var riktigt dålig men en viss förbättring har skett på den nya modellen, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.
Rostskyddsgaranti: 12 år.
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.