Nästa artikel
Rosttest: Mazda6 1,8 sedan (2002)
Rost

Rosttest: Mazda6 1,8 sedan (2002)

Publicerad 28 september 2002 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskydds-Metoder AB.

Mazdas nya bil får fördubblad rostskyddsgaranti, från sex till tolv år. Men den kommer inte att se alltför fräsch ut efter garantitidens slut, tippar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder. Karossen är visserligen galvad till 90 procent, men därutöver finns ingen kompletterande behandling.

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Mazdas nya bil får fördubblad rostskyddsgaranti, från sex till tolv år. Men den kommer inte att se alltför fräsch ut efter garantitidens slut, tippar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder. Karossen är visserligen galvad till 90 procent, men därutöver finns ingen kompletterande behandling.

Vid hjulen sitter innerskärmar, men baktill är de tillverkade av filt och på testbilen var de våta trots långvarig värmebölja. Skärmkanterna är av en gammal konstruktion som samlar lort och fukt. Slitskyddet undertill täcker halvdant och det går att finna flera plåtar ovanpå varandra utan något skyddslager.

På plussidan noterar rostskyddsexperten att bränsletanken är av plast och att det sitter en liten stänklapp framtill som skyddar en bit av tröskellådan från grus- och smutssprut. Det behövs, för något vax står inte att finna inuti trösklarna. Betyget blir en klen tvåa.

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.