Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.
Nya Mazda5 följer märkets mindre goda traditioner när det gäller rostskyddet. På pluskontot finns egentligen bara tre punkter att ta upp. Bakluckan är i plast och kan inte rosta, limningarna i dörrarna är välgjorda och innerskärmarna fram bra.
Men resten av bilen lämnar mycket övrigt att önska, enligt vår rostskyddsexpert Thomas Widström. Värsta rostfällan är de bakre skärmkanterna som är av dålig konstruktion med en smutssamlande hylla. Dessutom är innerskärmarna bak i filtmaterial, som suger åt sig fukt.
Invändig behandling i dörrar och motorhuv saknas helt och samma sak gäller hålrummen under bilen. Underredet har dessutom en mängd otätade skarvar och slitskyddet är ersatt av två plastsköldar, vars effekt är tveksam.
Stänklappar saknas och under sparklådorna löper långa plastlister, där risken är stor för att smuts och fukt samlas. Bilen är också utrustad med bränsletank av plåt, vilket knappast är optimalt från rostskyddssynpunkt.
- Det blir underkänt för Mazdan. Bilen får en svag tvåa, kommenterar Thomas Widström.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Testinformation
Betyg
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.