Nästa artikel
Rosttest: Mazda2 1,3 Advance
Rost

Rosttest: Mazda2 1,3 Advance

Publicerad 22 september 2009 (uppdaterad 28 november 2016)

Bilen är besiktad av Rostskyddsmetoder AB.

Mazda2 är långt ifrån optimalt konstruerad för att motstå rosten. En rostfälla är skärmkanterna bak, som har en smutssamlande hylla. Situationen förvärras ytterligare av att innerskärmarna är av ett fuktbindande filtmaterial.

Under bilen finns flera otätade skarvar och slitskyddet är bristfälligt. Dessutom saknas rostskyddsbehandling, både inuti balkar och innanför de plastsköldar som täcker delar av underredet. Dörrar, huv och baklucka är däremot invändigt behandlade, om än mycket sparsamt. Plus blir det för vältäckande plastinnerskärmar fram och för att bilen är försedd med stänklappar, det förhindrar blästring av plåten.

- Rostskydd har aldrig varit Mazdas styrka och den nya modellen ändrar inte på den saken, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.   

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.